tjadeinjicin.reismee.nl

dag 72 tot dag 89

Hallo ik ga jullie even snel bij praten over de afgelopen twee week. Zondag 19 april zijn we vertrokken naar Nederland. We konden met een groep Tsjechische leerlingen mee die een week in Nederland kwamen kijken. De meesten wisten dat wel. De reis terug deden we 's nachts en het ging vrij snel. Tegen half 8 waren we in stadskanaal waar onze ouders ons hebben op gehaald. Een maal thuis heb ik eerst even bijgepraat met me ouders over wat ik daar allemaal heb beleefd. De hele week heb ik het vrij druk gehad omdat ik nog een paar dingen moest regelen voor ik weg ging en er kwamen redelijk wat mensen langs. Ik ben zelf ook nog bij een aantal mensen langs geweest even bij praten. Het was maar even en het was al weer vrijdag en dat we weer richting Tsjechië moesten. We vertrokken vrijdag om half 10 richting papenburg met de leerlingen uit Tsjechië omdat dat hun laatste stop was en het nog al lastig was dat ze ons dan eerst weer uit Nederland moesten oppikken. Het was heel mooi in papenburg, er was veel te zien en de leerlingen vonden het ook een hele mooie ervaring. Er lag ook nog een schip die bijna klaar was met een lengte van 350 meter. Als je er zo dicht bij staat zie je ook pas hoe groot deze schepen eigenlijk zijn. Toen we klaar waren met de rondleiding zijn we vertrokken richting Tsjechië. Deze reis duurde heel wat langer omdat we best wel vaak stopten om wat te eten. tegen 12 uur 's nachts waren we weer terug in ons appartement en dat was dan ook de eerste keer dat ik met mijn verjaardag niet thuis was. Die zaterdag hebben we eerst alles even weer uitgepakt en zijn we nog even naar lidl geweest bootschappen doen. Die avond zijn we gaan eten in het steak house en het smaakte weer goed. Daarna zijn we nog even naar een kroeg gegaan wat drinken. Toen we 2 bier op hadden zijn we nog even naar een nadere kroeg gegaan. Toen we daar even zaten kwamen we scott tegen, een Engels man die hier nu 8 jaar woont en hij is komiek. Daarmee hebben we nog een paar biertjes gedronken en toen zijn we maar richting ons appartement gegaan. Die zondag hebben we eerst lekker uitgeslapen en voor de rest lekker niks gedaan. Die maandag op het werk zijn we bezig geweest dingen uitzoeken voor ons verslag, waar we het over gaan doen en wat we allemaal moesten weten. Die dag waren we vroeg vrij omdat we naar school moesten om tegen een paar leerlingen Engels te praten. We moesten voor 2 klassen staan om een beetje te praten over Nederland en we moesten vragen beantwoorden. We hebben ongeveer 2 uur lang gepraat en het was best leuk. Daarna zijn we weer naar ons appartement vertrokken om te kijken of ons internet het al weer deed, maar dat was niet zo. Dat was ook de reden waarom ik geen verhaaltje op mijn blog had gezet. De rest van de week zijn we op het bedrijf met ons verslag bezig geweest, informatie verzamelen en foto's maken. Deze foto's komen ook mijn blog te staan. De rest van de week hadden we het ook wel vrij druk we moesten onze kleren weg brengen en moeten naar de huisbaas om geld te betalen. Woensdag hadden we ook weer internet en kon ik even snel wat op mijn blog zetten. Het probleem was dat we het IP adres niet meer hadden. Tana die ons daar bij had geholpen had deze IP adres weer opgevraagd en die wou ze ons toe mailen, ik heb haar toen maar even een sms'je gestuurd dat het niet kan omdat we geen internet hadden en het onmogelijk was om onze mail te lezen. Ze vond zich zelf ook niet slim en stuurde ook terug dat ze nog al dom was en dat ze het IP adres wel kwam brengen op een papiertje. Die avond moesten we onze koffer ook weer pakken omdat we voor een wekendje uit ons appartement moesten omdat er wat mis was met de afvoer van de douche. Die donderdag zijn we eerst aan het werk gegaan in het bedrijf. Toen we weer in ons appartement waren hebben we de laatste beetjes bij elkaar gepakt en zijn we vertrokken naar ons andere appartement. Het liep niet echt makkelijk met zoveel bagage op de nek. Het appartement is ook stukken kleiner en er staat maar 1 bed. Er stond gelukkig ook nog en opklapbedje. Voor de rest is het appartement een bouwval, de ramen gaan niet echt makkelijk open en dicht, de klinken zitten los, geen slot op de wc/badkamer deur en voor 2 personen wil het allemaal net. Toen we de koffer er hadden liggen zijn we weer naar ons oud appartement gelopen omdat we daar hadden afgesproken met Elena en een andere leerraar of fietsen te huren. Het fietsen huren in Nederland is in 10 minuten klaar maar hier duurt het gewoon 2 uur. Hendry kreeg als eerst een fiets, er was bijna niks mee aan de hand behalve dat het zadel een heel klein beetje los zat en waar ze niks aan konden doen omdat het in de verende zadel pen zat. Even later kreeg ik me fiets en daar was natuurlijk wel wat mee aan de hand. Als je wou fietsen tikte de ketting steeds over de tandwielen, dat is natuurlijk niet lekker fietsen. Nadat er andere tandwielen op zijn gezet en een nieuwe ketting was het nog niet over. Daarom kreeg ik een nieuwe fiets me uit de winkel, een fiets helemaal van carbon- €2000 echt niet normaal maar ja het blijft Tsjechië. We zijn daarna direct even een heuvel op gefietst. Dit was zwaarder dan ik dacht, eerst ging het nog wel maar naar een paar bochten werd het steeds steiler. Het mooiste was de terug weg naar beneden dat was echt en kik omdat het redelijk snel ging. Hendry heeft heel veel geluk gehad in een bocht die hij niet zo snel door had. het geluk was dat er naast gewoon een grasveld was waar hij even op door kon fietsen. Toen we weer in ons kippenhok waren hebben we even gezeten en wat gedronken en daarna zijn we gaan eten in ons vaste restaurant. Vrijdag hebben we een hel stuk gefietst een kilometer of 35 maar dan wel berg op en berg af. We hadden er een stuk recht weg bij naar benden en dan in de hoogste versnelling en maar trappen, ik denk dat we de 80 wel hebben gehaald. Halverwege hebben we in een dorpje even wat gedronken. Naar een half uur zijn we weer op de fiets gestapt richting Jicin. Eenmaal weer ik ons kippenhok hebben we even niks gedaan omdat het nog al een pittige rit was. Die avond hebben we even weer gegeten in ons vaste restaurant. Zaterdag morgen zijn we om 9 uur met onze fietsen vertrokken. we hadden afgesproken om met een paar leerlingen te gaan fietsen. We zijn eerst bij een auto showtje gaan kijken waar ze allemaal hele oude auto's hadden staan. Daarna zijn we verder gefietst richting prachov. Daar zijn we gestopt omdat ze die dag een auto rally hadden en dat de auto's daar langs kwamen. we waren er heel vroeg en daarom moesten we bijna een uur wachten. De auto's die me deden waren behoorlijk oud, de jongste was denk ik 20 jaar oud. Het was wel mooi om naar te kijken, naar een half uur was het voorbij en zijn we verder gegaan op de fiets. We zijn eerst een bergje op gefietst. Het was wel zwaar maar daarna was het heel mooi dat je weer naar benden kon. Je moest je gedachten er wel goed bij hebben wand er zaten nog al veel bochten in de weg. Toen we weer een maal op de grote weg zaten zijn we naar een andere berg gefietst. We kwamen nog bij een vliegveldje langs en daar wouden ze eerst nog even kijken voor we verder gingen, maar daar was weinig te beleven. Toen gingen we richting de berg en dat was een hele zware klim, het liep behoorlijk steil omhoog maar ik heb het gered. Het viel me trouwens wel tegen van de Tsjechen dat ze ons niet bij konden houden. Boven aan deze berg moesten we nog en heel steil patje omhoog naar een toren, en daar hadden we een mooi uitzicht niet normaal (foto's komen er aan). De afdaling was echt heel mooi 90 km/uur was niks, alleen moesten we steeds vol in de ankers voor de bochten. Toen we weer beneden waren wat niet zo lang duurde zijn we weer richting Jicin gegaan. Toen we er weer waren hebben we eerst even wat gegeten en gedronken in ons appartement. Tegen 5 uur zijn we nog even naar de lidl geweest om even bootschappen te doen, brood, beleg, bier en andere drinken. Tegen de avond zijn we wat gaan eten in een restaurantje aan de winkelstraat. En wie was er ook toen we naar binnen liep, de Engels man scott. Dit was weer heel gezellig, toen wij gingen eten ging hij naar een andere kroeg toe waar wij ook heen zouden gaan als we klaar waren met eten. Toen we ons eten op hadden zijn we ook naar de kroeg gegaan waar hij zou zitten, maar hij was al weer weg omdat hij al genoeg bier op had denk ik. Toen hebben we nog maar even een biertje gedronken in een andere kroeg. Dit was een kroeg waar ik nog niet eerder was geweest en het was er best mooi en ze hadden lekker bier. Toen we weer in ons appartement waren zijn we gaan pitten. Zondag heb ik eerst even uitgeslapen en daarna lekker de hele dag niks. Tegen de avond hebben we lassage gehad lekker makkelijk en dat smaakte goed. Tegen half 11 ben ik maar op bed gegaan omdat me wekker de volgende dag wel weer zou af gaan.

Maandag morgen om 6 uur ging inderdaad me wekker af, maar ik was toch al wakker. Naar wat te hebben gegeten en te hebben gewassen zijn we op de fiets naar het bedrijf vertrokken. daar zijn we me van alles bezig geweest verslag en informatie verzamelen. Ons verslag is nu bijna af dus het word wel wat hier zo. Tegen 1 uur zijn we gaan eten in de kantine. Daar hadden we soep vooraf en daarna een soort brood met saus en vlees en het smaakte weer goed. Toen we terug fietsten hebben eerst onze laptops en fietsen in onze oude eigen appartement gedumpt. Daarna zijn we naar ons kippenhok gegaan om de tassen weer in te pakken. Tegen 10 voor 3 kwam en auto ons op pikken om onze tassen naar ons appartement te brengen, en dat maakte het wel stukken makelijker. Toen we eenmaal alles in ons appartement hadden is hendry nog een gaan fietsen en ben ik al vast begonnen met dit verhaaltje en heb ik de sleutels van het kippenhok terug gebracht. Toen hendry er weer was zijn we de fietsen gaan terug brengen. Toen we er waren, waren ze aan het zeuren dat de fietsen nog al vies waren(wat denken ze dan dat we er alleen maar naar kijken). De schoonmaak kosten waren 100 kroon, en die mochten ze wel van me hebben. Toen we weer in ons appartement waren ben ik verder gegaan met dit verhaal te typen en het op me blog zetten. Verder ga ik zo de foto's er op zetten van de fiets tocht en LPM en ons kippenhok. Ik hoop dat jullie zo weer voldoende zijn geïnformeerd en ik zal van af nu weer wat kortere verhalen gaan typen.

Ik wens iedereen een prettige dag en avond verder.

Tjade

Reacties

Reacties

Fini

Wat een lang verhaal, maar dat heb je als het een paar dagen heeft geduurd voordat je weer internet hebt. Jullie hebben weer heel wat beleefd en het is toch mooi omdat toch een beetje mee te maken op afstand. De foto's zien er weer mooi uit en jullie kippenhok ziet er helemaal nog niet zo erg uit volgens de foto's op Hendry zijn site. Maar dat zijn foto's en het echt zul je het wel anders beleven.
Jullie zijn ook echt verwend zelfs de fietsen laten jullie nog schoonmaken.
Er staan twee leuke foto's van jullie op de site van het bedrijf.
Groetjes uit de Beetse

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!